Tällä sivulla tutustumme tarkemmin rahoituslaskelmaan. Käymme läpi muun muassa vastauksia siihen, mikä on rahoituslaskelma ja mitä hyötyä siitä eri tilanteissa voi olla.
Huomaathan, että voit aina myös olla suoraan yhteydessä tiimiimme, niin kerromme mielellämme lisää.
Mikä on rahoituslaskelma?
Mistä siis on kyse, kun puhutaan rahoituslaskelmasta?
Rahoituslaskelma on yksinkertaisuudessaan raportti, joka kuvaa yrityksen koko rahoituksen tilannetta ja rahan liikkeitä kokonaisuudessaan tietyn aikavälin aikana. Aikaväli on useimmiten tilikausi. Sen avulla voidaan varmistua siitä, että tulorahoitus riittää yrityksen toiminnan pyörittämiseen.
Muita tärkeitä rahoituslaskelman hyödyntämisen kohteita on tilanteet, joissa yritys suunnittelee investointeja tai hakee ulkopuolista rahoitusta. Lisäksi sitä käytetään paljon myös yleisesti raportointiin.
Rahoituslaskelman voi tehdä niin maksuperusteella kuin suoriteperusteellakin.
Rahoituslaskelman tarkoitus?
Rahoituslaskelma on nimensä mukaisesti rahoitusta varten tehtävä laskelma. Sinun pitää tehdä se aina, kun haet yrityksellesi ulkopuolista rahoitusta.
Rahoituslaskelma kertoo, mihin kaikkeen yrityksen tulorahoitus eli myynneistä saatu raha riittää ja milloin joudutaan turvautumaan omistajien sijoittamaan pääomaan tai lainarahoitukseen. Rahoituslaskelmasta saa myös tukea investointien suunnitteluun
Kuka tekee rahoituslaskelman?
Rahoituslaskelma voi olla hyvin monenlainen, joten sen voi periaatteessa tehdä myös yritys itse tai vaihtoehtoisesti kirjanpitäjä voi auttaa asiassa. Tekijä riippuu paljon siitä, minkälaisesta tarpeesta on kysymys ja minkä kokoinen kohdeyritys itse asiassa on.
Isoilla yrityksillä rahoituslaskelma sisältyy pakollisena tilinpäätökseen ja tällöin se muodostuu tilinpäätöstyön yhteydessä. Pienemmillä yhtiöillä tarve liittyy yleensä investointien suunnitteluun tai rahoituksen hakemiseen.
Vinkkejä rahoituslaskelman tekoon
Rahoituslaskelma on hyvä olla valmiina jo yritystoimintaa suunnitellessasi ja se kannattaa liittää jo liiketoimintasuunnitelman yhteyteen. Tekemällä tämän heti toimintaa suunnitellessa näet heti kuinka paljon alkupääomaan yritystoiminta tarvitsee ja näin voit ennakoida mahdollisia rahoituksen tarpeita jo hyvin ennakkoon.
Yrityksellä voi toiminnan alussa olla tarvetta niin erilaisten laitteiden tai koneiden hankinnasta ja toki palkkakustannuksia ja muita juoksevia kuluja ennen kuin toiminta alkaa tuottamaan myös positiivista kassavirtaa. Rahoituslaskelma auttaa näiden asioiden ennakoinnissa, jotta vältytään mahdollisilta kassaongelmilta.
Rahoituslaskelman pakolliset tiedot
Rahoituslaskelmasta on säädetty kirjanpitoasetuksessa ja siellä kerrotaan seuraavaa:
Kirjanpitoasetuksen 2. luvun 1 §:n mukaan rahoituslaskelmasta on ilmettävä:
- liiketoiminnan rahavirta
- investointien rahavirrat
- rahoituksen rahavirrat
Rahoituslaskelman esimerkki
Etsitkö esimerkkiä rahoituslaskelmasta?
Yksi esimerkki löytyy esimerkiksi täältä.
Tarvitsetko rahoituslaskelmaa yrityksellesi?
Mikäli olet suunnittelemassa yritystoiminnan perustamista tai vaihtoehtoisesti haluaisit laatia ensimmäistä kertaa jo toimivalle yrityksellesi rahoituslaskelman, me autamme mielellämme sen teossa.
Ota yhteys tiimiimme TAI jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella, niin jutellaan lisää tarpeistasi asian osalta!
Huolehdimme myös mielellämme kirjanpidon tarpeista kirjanpitopalvelumme avulla.