Toiminimen perustaminen

Toiminimen perustaminen harkinnassa? Tutustu lisää tarvittaviin toimiin täällä TAI ole yhteydessä tiimiimme, niin autamme sinua eteenpäin!

Kuka voi perustaa toiminimen?

Kuka tahansa luonnollinen henkilö, jonka kotipaikka on EU:n alueella voi perustaa toiminimen helposti verkossa. Mikäli ehdot eivät täyty sähköisen asioinnin osalta, on kuitenkin mahdollista hoitaa rekisteröityminen myös kirjallisesti muilla tavoin.

Miten voin perustaa toiminimen?

Toiminimen perustaminen tapahtuu nopeasti ja vaivattomasti sähköisiä palveluita käyttäen.

Kaikki käynnistyy yritys- ja yhteisötietopalvelun eli toiselta nimeltään YTJ-palvelun kautta, jossa voit tehdä perustamisilmoituksen ja samalla valita myös mihin kaikkialle haluat rekisteröityä samalla. Yleensä tässä vaiheessa rekisteröidytään myös kaupparekisteriin sekä verottajan rekistereihin.

Ohessa linkki YTJ-palveluun, jossa voit tunnistautumisen jälkeen käynnistää rekisteröintitoimet:

https://www.suomi.fi/palvelut/verkkoasiointi/yritys-ja-yhteisotietojarjestelma-ytj-patentti-ja-rekisterihallitus/f50a4802-ebe9-4b6a-b25e-1246c92a035c

Paljonko toiminimen perustaminen maksaa?

Toiminimen perustaminen on edullista ja sen hinta määräytyy käytännössä rekisteröintimenetelmän perusteella. Sähköinen rekisteröinti maksaa tällä hetkellä noin 60 euroa ja kirjallinen rekisteröinti hieman enemmän.

Toiminimen perustamisilmoituksen tiedot

Toiminimen perustamisilmoitusta varten tarvitset seuraavia tietoja:

  1. Omat eli tulevan elinkeinoharjoittaan henkilötiedot
  2. Toiminimen yhteystiedot
    • Posti ja / tai käyntiosoite
    • verkkosivun osoite
    • Puhelinnumero
    • Email osoite
  3. Toiminimesi virallisen nimiehdotuksen ja halutessasi vaihtoehtoiset nimivaihtoehdot (rajoituksena maksimissaan kaksi lisävaihtoehtoja)
  4. Yrityksen kotipaikka
  5. Yrityksen toimiala

Ohessa linkki patentti- ja rekisterihallituksen laatimaan ohjevideoon, jonka ohjeiden mukaisesti rekisteröinti onnistuu nopeasti ja vaivattomasti.

https://www.youtube.com/watch?v=37a50tPTpeU

Pitääkö toiminimeä perustettaessa olla pääomaa?

Toiminimeä rekisteröitäessä ei tarvita tiettyä etukäteen määrättyä alkupääomaa. Alkupääomaa kannattaa toki olla varsinaisen toiminnan käynnistämistä varten mutta itse rekisteröintiä ajatellen riittää vain rekisteröitymismaksu, josta aiemmassa kappaleessa kerroimmekin.

Toiminimen pankkitilin avaaminen

Meiltä kysytään usein mielipidettä siitä, että kannattaako toiminimellä avata tiliä? Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta ja tilanne voi olla hyvin tapauskohtainen. Yleisesti ottaen kuitenkin toiminnan kasvaessa on esimerkiksi kirjanpidon kannalta huomattavasti selkeämpää, että toiminimelle otetaan oma tili. Tällöin suosittelemme vahvasti varsinaista yritystiliä, jonka ominaisuuksia hyödyntäen päästäänkin ottamaan monet sähköiset järjestelmät käyttöön ja tätä kautta voimme tehostaa merkittävästi kirjanpidon työtä sekä samalla helpottaa arkeasi.

Erillisen tilin etuna on se, että yrityksen kirjanpitoon kuuluvat tapahtuvat ovat selkeästi eriteltynä ja sitä kautta voimme myös omalta osaltamme huolehtia kanssasi siitä, että saamme kaikki tositteet kirjanpitoosi oikein ja ajallaan.

Luonnollisesti myös toiminimen tapahtumien seuraaminen helpottaa päivittäisen kontrollin pitämistä ja näet suoraan, että miten liiketoiminta sujuu päivätasolla.

Toisinaan voi kuitenkin olla, että toiminta on sen verran pienempää, että kannata maksaa lisäkuluja yritystoimintaan ja sitä kautta toiminimen harvemmat tapahtuvat hoituvat sujuvasti myös yksityistilin sisällä.

Yhteistyön aloitukseen kuuluu se, että pohdimme kanssasi vaihtoehtoja ja kerromme tarkemmin, miten mikäkin asia vaikuttaa arkeesi jatkossa. Älä siis turhaan pohti näitä asioita yksin, vaan ota rohkeasti yhteyttä meihin

Autamme mielellämme sinua eteenpäin!

Lue lisää: Kirjanpitopalvelumme

Toiminimen kirjanpidon aloittaminen

Toiminimen rekisteröinnin jälkeen on syytä huolehtia alusta alkaen myös kirjanpidon asiat kuntoon. Tekemällä kaiken alkupäivistä alkaen oikein, on vuoden lopussa tapahtuvan veroilmoituksen tekokin huomattavasti helpompaa. Lisäksi on tärkeä huomata, että mikäli olet rekisteröinyt yrityksen alv-rekisteriin, tulee sinun huolehtia valitun verokauden mukaisesti myös alv-ilmoitukset kuntoon.

Autamme näissä kaikissa kysymyksissä alusta lähtien ja halutessasi voimme myös antaa vinkkejä tarvittavien rekistereiden valintaan liittyen.

Täältä löydät yhteystietomme!