Onko edessäsi yrityksen ensimmäinen tilinpäätös vai oletko vain tutustumassa tilinpäätökseen jo hyvissä ajoin?

Käymme tällä sivulla tiivistettynä läpi yleisimpiä meille vastaan tulevia kysymyksiä tilinpäätöksen osalta. Mikäli kaipaat apua tilinpäätöksen osalta, niin kerromme mielellämme lisää palvelustamme ja siitä, miten voisimme olla avuksesi.

Mitä tarkoittaa tilinpäätös?

Mitä tilinpäätös itseasiassa tarkoittaa? Käydään sitä läpi seuraavaksi.

Tilinpäätös on yksinkertaistettuna tiivistelmä yrityksesi liiketoiminnasta tilikauden aikana. Se kertoo hyvin tarkasti ja yksityiskohtaisesti yrityksesi taloudellisen menestyksen sekä nykyiset varat ja velat. Valmis tilinpäätös on erinomainen läpileikkaus yrityksesi toiminnasta ja se toimiikin monesti pohjana niin rahoittajien kuin vaikkapa viranomaisten suuntaan mainiona raporttina.

Tilinpäätös sisältää paljon erilaisia dokumentteja ja liitteitä, joista osaa käymmekin tarkemmin läpi myöhemmissä kappaleissa tällä sivulla. Tiivistettynä siihen kuuluu aina vähintään tase, tuloslaskelma, tase-erittely sekä erilaiset liitetiedot (esimerkiksi rahoituslaskelma). Kun yrityksen koko ja liiketoiminta kasvaa, niin tulee myös vaatimuksia toimintakertomuksesta jne, mutta tässä keskitymme pienyritysten tilinpäätökseen.

Tilinpäätöksen sisältö pienyrityksen osalta

Kuten aiemmin kirjoitimme, tuloslaskelma, tase ja erilaiset liitetiedot ovat pakollinen osa tilinpäätöksen asiakirjoja.

Näistä tuloslaskelma kertoo yrityksen tilikauden aikaiset tulot ja menot eriteltynä, kun taas taseesta on nähtävissä esimerkiksi yrityksen varallisuus, mahdolliset velat sekä muun muassa oman pääoman määrä.

Kuka tekee tilinpäätöksen?

Kohtaamme paljon kysymyksiä tilinpäätöksen tekemiseen liittyen.

Yksi yleisimpiä tilinpäätökseen liittyviä kysymyksiä on se, että voiko tilinpäätöksen tehdä itse?

Vastaus tähän kysymykseen on hyvin yksiselitteinen, sillä tilinpäätös on asiakokonaisuus, jota suosittelemme vahvasti siirrettäväksi tilitoimiston hoidettavaksi. Tilinpäätöksen tekeminen alusta loppuun saakka vaatii tavanomaisen kirjanpito-osaamisen lisäksi myös paljon tuntemusta niin verotuksen osalta kuin myös itse tiinpäätöstyönkin osalta. Tästä syystä yritykset ulkoistavat usein vähintään tilinpäätöksen teon kirjanpitäjälle, vaikka tekisivätkin kirjanpitoa itse vuoden aikana.

Kokonaisuuden kannalta on kuitenkin huomattavasti helpompaa ja monin paikoin myös edullisempaa, kun kirjanpitokin on jo ulkoistettuna kirjanpitäjällä. Näin kirjanpidossa voidaan luonnollisesti jo valmistella tilinpäätöstä ja samalla kyseisen yrityksen asiakokonaisuus on hyvin tunnettu jo ennen varsinaisen tilinpäätöksen alkua.

Tilinpäätös kuuluu olennaisena osana palvelukokonaisuuttamme ja asiakkaanamme ollessasi voit ollakin huoletta, sillä me huolehdimme siitä puolestasi.

Tilinpäätöksen hinta

Monesti meiltä tiedustellaan myös, että mikä on tilinpäätöksen hinta ja mitkä asiat sen hintaan vaikuttavat?

Yksinkertaistaen asiaan, tilinpäätöstyön hinta riippuu paljon kohdeyrityksen kokoluokasta ja siitä, miten kohdeyrityksen kirjanpidosta on huolehdittu tilikauden aikana. Mikäli tilikauden ajalta on paljon selvittämättömiä asioita kirjanpidossa tai mikäli kirjanpitoa ei ole tehty esimerkiksi lainkaan vuoden aikana, tulee kaikki työ ja selvittely tehdä tilinpäätöksen yhteydessä. Mikäli taas kirjanpito on ajantasalla ja tehty asian mukaisesti koko tilikauden ajalta, päästään tilinpäätöksen yhteydessä suoraan varsinaiseen tilinpäätöstyöhön ja silloin luonnollisesti myös työn määrä ja sitä kautta tilinpäätöksen hintakin huomattavasti pienempi.

Kerromme mielellämme lisää palvelustamme ja teemme tarjouksen tilinpäätöspalvelusta, kun tiedämme tarkemmin yrityksesi tilanteen. Autamme sinua mielellämme eteenpäin oli tilanteesi sitten tilikauden kirjanpidon osalta minkälainen tahansa.

Voit jättää yhteydenottopyynnön yhteydenottolomakkeella tai olla suoraan yhteydessä tiimiimme, niin kerromme lisää.

Tilinpäätöksen liitetiedot

Monesti puhutaan tilinpäätöksen liitetiedoista, mutta mistä itseasiassa on kysymys?

Liitetiedoissa on usein tarkoitus täsmentää varsinaisia dokumentteja ja samasta asiasta on kyse myös tilinpäätöksen osalta. Liitetiedot avaavat vielä tarkemmin aiemmissa kappaleissa mainittuja raportteja ja vastaavatkin mahdollisesti niistä herääviin kysymyksiin.

Tilinpäätökseen liitettäviä liitetietoja on monenlaisia mutta ohessa muutamia esimerkkejä:

  • Liitetiedot, jotka selventävät tuloslaskelmaa ja tasetta
  • Vakuuksiin tai vastuusitoumuksiin liittyvät dokumentit
  • Tuloveroihin liittyvät dokumentit
  • Kohdeyrityksen muita yritysomistuksia kuvaavat liitteet

On hyvä huomata, että tilinpäätöksen liitetiedot eivät ole vapaaehtoisia tai valinnaisia vaan niihin liittyvästä pakottavasta ohjeistuksesta on säädetty tarkemmin kirjanpitoasetuksessa.

Rahoituslaskelma

Tilinpäätöksen yhteydessä törmää usein myös termiin rahoituslaskelma. Mistä siinä on tarkemmin kyse ja mitä se tarkoittaa?

Rahoituslaskelman tarkoitus on esittää liiketoiminnan rahavirta, investointien rahavirta sekä rahoituksen rahavirta.

Tilinpäätös kaupparekisteriin

Tilinpäätöksen niin sanottu viimeinen vaihe on toimittaa valmistunut ja hyväksytty tilinpäätös kaupparekisteriin.

Kun toimitettu tilinpäätös on rekisteröity, niin yritykselle toimitetaan vielä erillinen rekisteriote, josta on nähtävissä päivitetyt kaupparekisteritiedot ja tilinpäätöksen rekisteröinti.

Useimpien yritysmuotojen tulee toimittaa tilinpäätös kaupparekisteriin mutta on olemassa myös tiettyjä poikkeuksia, joiden osalta ohjeet ovat erilaiset.

Tällaisia poikkeuksia ovat PRH:n ohjeiden mukaisesti seuraavat toimijat:

  • Asunto-osakeyhtiö
  • Asumisoikeusyhdistys
  • Asunto-osuuskunta
  • Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö.
  • Yksityisen elinkeinonharjoittajan (toiminimiyrittäjän) ei yleensä tarvitse ilmoittaa tilinpäätöstään kaupparekisteriin.

On tärkeä huomata, että tilinpäätöksen toimittaminen kaupparekisteriin tulee tehdä myös silloin, kun yritys ei ole toiminnassa.

Tarkempia ohjeita ja aikarajoja kaupparekisterin osalta löydät Patentti – ja rekisterihallituksen eli PRH:n ohjeesta, joka löytyy täältä.

Huomaathan myös, että teettäessäsi meillä tilinpäätöksen, huolehdimme myös puolestasi tilinpäätöksen toimituksen kaupparekisteriin? Näin ollen sinun ei tarvitse huolehtia tästä.

Tilinpäätöksen allekirjoitus

Oletko törmännyt ohjeeseen, että tilinpäätös tulee myös allekirjoittaa? Kyllä, tämä pitää paikkansa.

Tilinpäätöksen viimeinen vaihe on varsinaisen valmistuneen tilinpäätöksen hyväksyminen ja allekirjoittaminen.

Yleisesti voidaan siis todeta, että tilinpäätös on hyväksytty, kun kohdeyrityksen hallitus sekä toimitusjohtaja tai henkilöyhtiöissä vastuunalaiset yhtiömiehet tai elinkeinoharjoittaja ovat allekirjoittaneet ja sitä kautta hyväksyneet tilinpäätöksen kaikkine liitteineen.

Tällöin vielä tiettyjen ehtojen täyttyessä, tulee allekirjoitettu tilinpäätös toimittaa kaupparekisteriin, josta kirjoitimme tarkemmin tällä sivulla aiemmassa kappaleessa.

Tilinpäätöksen aikarajat

Tilinpäätöksiin liittyy monia eri määräpäiviä, jotka tiivistettynä tässä:

  • Varsinainen tilinpäätös on laadittava neljän (4) kuukauden kuluttua tilikauden päättymisestä.
  • Varsinainen tilinpäätöksen vahvistaminen on tehtävä kuuden (6) kuukauden kuluttua tilikauden päättymisestä.
  • Tilinpäätöksen vahvistamisen jälkeen on kaksi (2) kuukautta aikaa toimittaa tilinpäätöstiedot kaupparekisteriin.

Kaipaatko apua aikarajoissa ja tilinpäätöksen teossa? 

Tutustu myös

Voimmeko auttaa sinua tilinpäätöksessä? Jätä tarjouspyyntö tässä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.