Ennakkovero

Mikä on ennakkovero?

Jokainen aloittava toiminimiyrittäjä törmää heti alussa kysymykseen ennakkoveroista. Tämä onkin yksi tärkeistä asioista, jotka tulee hoitaa heti kuntoon.

Ennakkoverolla tarkoitetaan toiminimiyrittäjän tuloistaan maksamaa veroa. Tämä eroaa palkansaajan osalta siinä, että verotus perustuu yrittäjän itsensä tekemään hakemukseen ja arvioon koko vuoden tuloista. Samoin oleellinen ero on siinä, että ennakkoveron maksaminen tulee hoitaa itse.

Käymme tällä sivulla tarkemmin läpi ennakkoveroon useimmin liittyviä kysymyksiä arvioinnista hakemiseen aina muutoshakemukseen ja lisäverojen maksamiseen saakka.

Muistathan, että voit aina myös kysyä vinkkejä suoraan meiltä?

Yhteystietomme löytyvät täältä: Yhteystietomme

Vastauksia palveluumme liittyviin usein kysyttyihin kysymyksiin löydät täältä.

Ennakkoveron määrä

Kuten jo alustuksessa totesimme, ennakkoveron määrä perustuu yrittäjän omaan arvioon koko vuoden tulosta. Ensimmäisenä vuonna päätöksen pohjalla on vain ja ainoastaan tuo arvio, mutta seuraavina vuosina verottaja tekee itsenäisesti jatkotoimet ja saat uudet maksuohjeet perustuen viime vuoden tulokseen. Näin ollen, mikäli tulot pysyvät samanlaisena vuodesta toiseen, pärjäät hyvin verottajan arviolla. Mikäli toiminimen tulos kasvaa tai pienenee, niin sinun tulee tehdä itse muutoshakemus ja sitä kautta korjata verotuksen määrä oikealle tasolle.

Ennakkoveropäätöksen hakeminen

Ennakkoveropäätöksen hakeminen tapahtuu verottajan sähköisiä kanavia hyödyntäen.

Hakeminen on hyvin pitkälle samanlainen kuin varsinaisen palkansaajan verokortin osaltakin. Tässä kohtaa lisätehtävänä on vain arvioida myös elinkeinotoiminnasta tulevat tulot, arvonlisäveron määrä ja kaikki mahdolliset vähennykset.

Päätös ilmestyy samalla tavalla omaveroon ja samalla saat myös verottajalta maksuohjeet kuukausittaisen ennakkoveron maksamiseen hakemuksesi pohjalta.

Hyvä ja täsmällinen toimintaohje löytyy verottajan sivuilta.

Ennakkoveron muuttaminen

Ennakkovero ja sen suuruudeen muuttaminen voi tulla ajankohtaiseksi, kun tulojen kohdalla tapahtuu muutoksia suuntaan tai toiseen.

Muuttaminen tapahtuu käytännössä samoin kuin varsinaisen ensimmäisen hakemuksenkin kohdalla. Tässä kohdin hyvä huomata, että lomakkeessa on todennäköisesti jo esitäytettyjä kohtia, joita voit sitten tilanteen mukaisesti korjailla vastaamaan uutta tilannetta. Muutoksessa tulee ottaa huomioon myös kuluvan vuoden aikana saavutetut tulot ja toteutuneet vähennykset.

Ennakkovero ja siihen liittyvän muutoshakemuksen osalta apua saat aina myös meiltä ja halutessasi teemme sen myös puolestasi.

Ohessa vielä myös linkki verottajan ohjeistukseen.

Tutustu myös: Lisäennakko, YEL, verovelkarekisteri, Omavero

Ennakkoveron erien määrä

Maksettavan ennakkoveron erien määrä ei ole aina sama vaan se perustuu muutamaan eri tekijään. Tärkeimpänä tulojen määrä ja sijoittuminen kalenterivuodelle, toisaalta myös muutoshakemukset voivat vaikuttaa koko vuoden aikana maksettavien erien määrään.

Maksimissaan ennakkoveron eriä on yksi jokaista kalenterikuukautta kohden niin, että pienin yksittäinen ennakkoveron määrä on 170 euroa. Mikäli laskennallinen veron määrä tulee pienemmäksi, hoidetaan verotus kalenterivuoden päätyttyä.

Lisätietoa erien määrästä löytyy verottajan sivuilta.

Ennakkoperintärekisteri

Toiminimi voi kuulua tai olla kuulumatta ennakkoperintärekisteriin. Paljon yleisempää on kuitenkin kuuluminen ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki edellä mainittu hakeminen / maksaminen on yrittäjän itsensä vastuulla. Mikäli yritys ei jostain syystä halua tai pääse ennakkoperintärekisteriin, tulee varsinaisen palkan tai työsuorituksen maksajan huolehtia ennakkoveron kerääminen ja maksaminen.

Yleisin este ennakkoperintärekisteriin pääsemiksi on verotukseen liittyvät epäselvyydet tai maksujen laiminlyönnit.

Tarkemmat viralliset ohjeistukset löytyvät täältä.

Tilitoimiston rooli ennakkoveron osalta

Pohtiessasi vaihtoehtoja kirjanpidon osalta, sinun on syytä miettiä myös ennakkoveron osalta rooleja ja vastuita. Ennakkoverotus on syytä huolehtia kuntoon heti ja tähän liittyen kannattaakin tehdä päätös siitä, teetkö tämän itse vai hyödynnätkö tilitoimistokumppanin osaamista asiassa?

Käyttäessäsi palveluitamme, huolehdimme puolestasi neuvonnan asiaan liittyen ja halutessasi voimme myös tehdä hakemukset, muutokset ja luonnollisesti myös vuoden päätteeksi arvioinnin ja ohjeiden toimituksen mahdollisen lisäverojen maksamisen osalta.

Tutustu palveluumme tarkemmin täällä: Kirjanpito

TAI ota suoraan yhteyttä myyntiimme.

Lue myös