Tällä sivulla tutustumme palkkalaskelmiin ja niihin liittyviin ohjeistuksiin. Käymme läpi muun muassa palkkalaskelman pakollisia tietoja ja niiden lähettämisen eri vaihtoehtoja.

Huomaathan, että asiakkaanamme huolehdimme myös palkanlaskennasta puolestasi? Näin ollen sinun ei tarvitse laatia myöskään palkkalaskelmia, vaan teemme sen puolestasi.

Jätä tarjouspyyntö palkanlaskennasta lomakkeellamme TAI ota suoraan yhteyttä tiimiimme, niin kerromme tarkemmin siitä, miten voimme auttaa sinua.

Mikä on palkkalaskelma?

Mikä siis lopulta on palkkalaskelma ja mihin sitä käytetään?

Palkkalaskelmasta voidaan käyttää myös nimityksiä verkkopalkka, palkkatodistus tai palkkakuitti mutta yhteistä nimityksille on, että ne kuvastavat kaikki hyvin dokumenttia ja sen sisältöä. Kyse on siis yksinkertaisesti siitä, että työnantaja toimittaa palkansaajalle eli työntekijälleen eritellyn laskelman maksetusta palkasta ja tehdyistä lain mukaisista vähennyksistä, joita ovat esimerkiksi kaikki palkan sivukulut.

Tästä dokumentista palkansaaja voi siis helposti tarkistaa, että palkka vastaa sovittua palkkaa ja toisaalta siitä näkee hyvin minkälaisia pakollisia kuluja (palkan sivukulut 2022) palkasta on vähennetty.

Kuka tekee palkkalaskelman?

Palkkalaskelman (verkkopalkka, palkkatodistus tai palkkakuitti) teosta vastaa palkanmaksaja eli työnantaja.

On kuitenkin hyvä huomata, että käyttäessäsi palkanlaskennassa varsinaisia palkanlaskennan järjestelmiä, ne muodostavat virallisen palkkalaskelman automaattisesti ja halutessasi niistä voi myös suoraan lähettää palkkalaskelmat työntekijälle.

Milloin palkkalaskelma tulee toimittaa?

Entä miloin aiemmin kuvattu palkkalaskelma tulee sitten toimittaa palkansaajalle eli työntekijälle? Vastaus on yksinkertainen sillä, palkkalaskelma toimitetaan palkansaajalle palkanmaksun yhteydessä. Käytettäessä sähköisiä palkanlaskennan järjestelmiä, muodostuu siitä sähköinen palkkalaskelma, josta käytetään myös nimeä verkkopalkka. Tämä voidaan lähettää valinnan mukaan joko manuaalisesti työntajan toimesta tai sitten automaattisesti palkanlaskennan järjestelmästä suoraan palkansaajalle.

Tutustumme seuraavissa kappaleissa vielä tarkemmin sähköiseen palkkalaskelmaan, joka on nopea ja vaivaton tapa molemmille osapuolille laskelman toimituksen ja vastaanottamisen osalta.

Palkkalaskelman sisältö

Palkkalaskelma on terminä helppo ymmärtää ja sen tarkoitus on myös selvä. On kuitenkin hyvä huomata, että palkkalaskelman sisältö on lopulta melko laaja ja mikäli olet laatimassa tätä itse, niin on syytä tarkastella ohjeistuksia tarkemmin ja näin ollen varmistaa, että kaikki vaadittavat tiedot todellakin löytyvät laskelmalta.

Mitä kaikkea palkkalaskelmalla tulisi lopulta olla ja missä muodossa kyseiset tiedot tulisi esittää?

Lähtökohtaisesti laskemalla tulisi eritellä ainakin seuraavat tiedot:

  • Palkansaajan henkilötiedot eli nimi, henkilötunnus ja osoite
  • Työnantajan tiedot eli nimi, y-tunnus (tai henkilötunnus), osoite ja puhelunnumero
  • Työsuhteeseen liittyvät yleiset tiedot eli esimerkiksi alkamis- ja päättymispäivä. Lisäksi olisi hyvä kertoa myös esimerkiksi sovellettava työehtosopimus ja työaika.
  • Palkanmaksupäivä eli se päivä, jolloin palkka on työntekijän käytettävissä.
  • Palkan suuruus kyseisellä palkkakaudella sekä erikseen koko kalenterivuonna sisältäen tiedot bruttopalkasta sekä lopullisesta nettopalkasta.
  • Palkan tarkka erittely, joka sisältää tiedot myös mahdollisista lisistä (iltalisä, yölisä tms.)
  • Ennakkopidätyksen suuruus eli kuinka suuri osa palkasta siirretään veroina verottajalle
  • Palkansaajalta perittyjen sosiaalikulujen määrä eriteltynä. Näitä ovat eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja sairausvakuutuksen määrä. Tutustu tarkemmin näihin oheisella sivulla: Palkan sivukulut 2022.

Sähköinen palkkalaskelma eli verkkopalkka

Kuten olemme aiemmin todenneet, palkkalaskelman voi toimittaa hyvin monella eri tavalla palkanmaksun yhteydessä. Nykyjärjestelmien kehityksen ja sähköistymisen myötä on tullut myös uusia tapoja toimittaa.

Jatkuvasti suosiotaan nostava sähköinen palkkalaskelma eli verkkopalkka on nykyaikainen tapa huolehtia lain mukaiset velvoitteet ja samalla tarjota työntekijälle kokemus nopeasta ja helposta palkkalaskelman saamisesta.

Sähköinen palkkalaskelma eli verkkopalkka tarkoittaa siis yksinkertaisesti sitä, että työnantaja voi palkanlaskennan yhteydessä lähettää palkkalaskelman suoraan työntekijän verkkopankkiin. Sähköisen palkkalaskelmassa on paljon hyötyjä, joita tavanomainen vanha paperinen laskelma ei voi voi tarjota.

Etuina on hyvä mainita esimerkiksi seuraavat:

  • Palkkalaskelmat pysyvät verkkopankissa tallessa 18 kk huolimatta siitä, onko työsuhde vielä aktiivinen vai ei.
  • Palkkalaskelman voi tarkistaa ajasta ja paikasta riippumatta, tarvitaan vain sähköisen tunnistautuminen ja toimiva verkkoyhteys.
  • Laskelma on nähtävissä viiveettä ja näin ollen sen voi tarkistaa nopeasti eikä tarvitse odottaa esimerkiksi postin toimituksen viivettä laskelman saamisessa.
  • Sähköinen palkkalaskelma on turvallinen tapa toimittaa henkilötietoja sisältävää aineistoa eikä siihen ole ulkopuolisen mahdollista päästä, koska se vaatii aina tunnistautumisen ja sähköisen kirjautumisen.

Voimmeko auttaa sinua palkanlaskennassa?

Jätä palkanlaskenta ja kaikki siihen liittyvät pakolliset viranomaisvelvoitteet meidän huoleksemme ja keskity itse yritystoiminnan pyörittämiseen.

Me autamme sinua mielellämme!

Voit jättää yhteydenottopyynnön alla olevalla lomakkeella TAI ottamalla suoraan yhteyttä tiimiimme. Pystymme auttamaan sinua hyvinkin nopealla aikataululla, mikäli tarvitset apua heti.

Linkkejä lainsäädäntöön

Työsopimuslaki löytyy täältä.

Työaikalaki löytyy täältä.

lue lisää palkanlaskennasta

Jätä tarjouspyyntö palkanlaskennasta ja kirjanpidosta

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.