Palkkalaskelma

Tällä sivulla tutustumme palkkalaskelmiin ja niihin liittyviin ohjeistuksiin. Käymme läpi muun muassa palkkalaskelman pakollisia tietoja ja niiden lähettämisen eri vaihtoehtoja.

Huomaathan, että asiakkaanamme huolehdimme myös palkanlaskennasta puolestasi? Näin ollen sinun ei tarvitse laatia myöskään palkkalaskelmia, vaan teemme sen puolestasi.

Jätä tarjouspyyntö palkanlaskennasta lomakkeellamme TAI ota suoraan yhteyttä tiimiimme, niin kerromme tarkemmin siitä, miten voimme auttaa sinua.

Mikä on palkkalaskelma?

Mikä siis lopulta on palkkalaskelma ja mihin sitä käytetään?

Palkkalaskelmasta voidaan käyttää myös nimityksiä palkkatodistus tai palkkakuitti mutta yhteistä nimityksille on, että ne kuvastavat kaikki hyvin dokumenttia ja sen sisältöä. Kyse on siis yksinkertaisesti siitä, että työnantaja toimittaa palkansaajalle eli työntekijälleen eritellyn laskelman maksetusta palkasta.

Tästä dokumentista palkansaaja voi helposti tarkistaa, että palkka vastaa sovittua palkkaa ja toisaalta siitä näkee hyvin minkälaisia pakollisia kuluja (palkan sivukulut 2022) palkasta on vähennetty.

Kuka tekee palkkalaskelman?

Palkkalaskelman (palkkatodistus / palkkakuitti) teosta vastaa palkanmaksaja eli työnantaja. On kuitenkin hyvä huomata, että käyttäessäsi palkanlaskennassa varsinaisia palkanlaskennan järjestelmiä, ne muodostavat virallisen palkkalaskelman automaattisesti.

Milloin palkkalaskelma tulee toimittaa?

Palkka toimitetaan palkansaajalle palkanmaksun yhteydessä. Käytettäessä sähköisiä palkanlaskennan järjestelmiä, muodostuu siitä sähköinen palkkalaskelma, joka voidaan lähettää nopeasti ja vaivattomasti palkansaajalle palkanlaskennan valmistuttua.

Tutustumme seuraavissa kappaleissa vielä tarkemmin sähköiseen palkkalaskelmaan, joka on nopea ja vaivaton tapa molemmille osapuolille laskelman toimituksen ja vastaanottamisen osalta.

Palkkalaskelman sisältö

Entä minkälaisia tietoja palkkalaskelmasta tulisi ilmetä? Lähtökohtaisesti laskemalla tulisi eritellä ainakin seuraavat tiedot:

  • Palkansaajan henkilötiedot eli nimi, henkilötunnus ja osoite
  • Työnantajan tiedot eli nimi, y-tunnus (tai henkilötunnus), osoite ja puhelunnumero
  • Työsuhteeseen liittyvät yleiset tiedot eli esimerkiksi alkamis- ja päättymispäivä. Lisäksi olisi hyvä kertoa myös esimerkiksi sovellettava työehtosopimus ja työaika.
  • Palkanmaksupäivä eli se päivä, jolloin palkka on työntekijän käytettävissä.
  • Palkan suuruus kyseisellä palkkakaudella sekä erikseen koko kalenterivuonna sisältäen tiedot bruttopalkasta sekä lopullisesta nettopalkasta.
  • Palkan tarkka erittely, joka sisältää tiedot myös mahdollisista lisistä (iltalisä, yölisä tms.)
  • Ennakkopidätyksen suuruus eli kuinka suuri osa palkasta siirretään veroina verottajalle
  • Palkansaajalta perittyjen sosiaalikulujen määrä eriteltynä. Näitä ovat eläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja sairausvakuutuksen määrä. Tutustu tarkemmin näihin oheisella sivulla: Palkan sivukulut 2022.

Sähköinen palkkalaskelma

Miten palkkalaskelman voi varsinaisesti toimittaa työntekijälle eli palkansaajalle? Nykyään yleisesti on käytössä sähköiset palkkalaskelman muodot, jotka mahdollistavat palkkalaskelman nopean lähetyksen ja samalla myös vastaanottajan nopean reagointiajan, mikäli laskelmassa on korjattavaa.

Tyypillisiä sähköisen palkkalaskelman toimitustapoja on nykyään sähköposti sekä verkkopankkeihin lähetettävät palkkalaskelmat.

Voimmeko auttaa sinua palkanlaskennassa?

Jätä palkanlaskenta ja kaikki siihen liittyvät pakolliset viranomaisvelvoitteet meidän huoleksemme ja keskity itse yritystoiminnan pyörittämiseen.

Me autamme sinua mielellämme!

Voit jättää yhteydenottopyynnön alla olevalla lomakkeella TAI ottamalla suoraan yhteyttä tiimiimme. Pystymme auttamaan sinua hyvinkin nopealla aikataululla, mikäli tarvitset apua heti.

Linkkejä lainsäädäntöön

Työsopimuslaki löytyy täältä.

Työaikalaki löytyy täältä.

lue lisää palkanlaskennasta

Jätä tarjouspyyntö palkanlaskennasta

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.