Oletko saanut verohallinnolta seuraavaa vuotta koskevan verokortin mutta sen laskennassa käytetyt tiedot eivät ole ajantasaisia esimerkiksi muuttuneiden tulojen tai vähennysten osalta? Tätä tilannetta varten on olemassa myös erillinen muutosverokortti, joka korvaa aiemmin tulleen tai voimassa olevan verokortin.

Tällä sivulla tutustummekin tarkemmin muutosverokortin ohjeistuksiin.

Mikä muutosverokortti on?

Muutosverokortti on päivitetty verokortti, jonka mukaisesti ennakonpidätys toteutetaan verokortin voimassaolo ajan aikana.

Milloin muutosverokortti kannattaa hankkia?

Mikäli nykyisen verokortin tuloraja ei riitä esimerkiksi muuttuneiden tulojen tai uusien tulojen tullessa, niin voit hakea päivitettyä uutta verokorttia verohallinnolta ja näin tasoittaa kohoava verotus koko vuodelle ilman, että joudut maksamaan loppuvuodesta lisäprosentin mukaisia veroja tai maksamaan lisää veroja verotuspäätöksen valmistuttua.

Välttääksesi turhia muutoksia verokortissa, on hyvä huomioida seuraavanlaiset esimerkin mukaiset tilanteet.

Esimerkki 1.

”Haluan pienentää veroprosenttia”

Tällöin tarvitaan aina muutosverokortti, jossa on nykyistä pienempi ennakonpidätyksen perusprosentti.

Tällainen tilanne voi tulla vastaan vaikkapa silloin, jos jäät työttömäksi ja tulot pienenevät merkittävästi. Mikäli tulotasossa ei tapahdu isoa laskua, niin muutosverokorttia ei välttämättä tarvita vaan tällöin vuoden päättyessä ja verotuspäätöksen valmistuttua saat liikaa maksetun veron takaisin veronpalautuksena. Liikaa maksamasi vero ei siis koidu tappioksesi vaan saat sen takaisin verotuksen valmistumisen jälkeen.

Esimerkki 2.

”Haluan korottaa veroprosenttiani”

Tarve korottaa veroprosenttia liittyy yleensä siihen, että saat esimerkiksi ylennyksen tai työpaikan vaihdoksen yhteydessä tulotaso nousee. Toisaalta tulotason pysyessä samana mutta vähennysten pienennyttyä voi prosentti myös muuttua. Esimerkkinä tilanteesta voi olla vaikka työmatkojen muutos jostain syystä.

Välttämättä muutosta ei tarvita, koska verokortissa oleva perusprosentti on laskettu vain tiettyyn tulorajaan ja loput menevät sitten lisäprosentin kautta. Tämä saattaa aiheuttaa yllätyksiä myöhemmin, koska lisäprosentin ennakkopidätyksen suuruus voi olla huomattavastikin korkeampi kuin perusprosentti. Näin ollen muutosverokortilla ennakoiden muuttuvat tulot, pysyy kuukausittainen verotus tasaisempana eikä aiheuta ikävä yllätyksiä loppuvuodesta.

Muutosverokortin tilaaminen?

Muutosverokortin tilaaminen itsessään on hyvin yksinkertaista ja helppoa. Se kannattaa siis ehdottomasti tehdä, mikäli aiemmin mainitut tilanteet sattuvat omalle kohdalle.

Yksinkertaistaen muutosverokortin voi tilata seuraavilla tavoilla:

  • Kirjautumalla verohallinnon sähköiseen asiointikanavaan eli omaveroon
  • Soittamalla verohallinnon omaan asiakaspalveluun, jonka numero on 029 497 000.
    • Muut yhteystiedot löydät verohallinnon sivuilta eli täältä.
  • Vierailemassa kotipaikan verotoimistossa
  • Paperilomakkeella

Kuten kerroimme, keinoja on monia erilaisia ja suosituin sekä nopein tapa hoitaa asia on kirjautua omaveroon ja hyödyntää sähköinen asiointi.

Muutosverokortin saaminen

Entä kuinka kauan muutosverokortin saamisessa kestää ja miten sen saa?

Vastaus riippuu pitkälti siitä, mitä aiemmassa kappaleessa mainituista toimitus- ja/tai tilausvaihtoehdoista on käyttänyt. Esimerkiksi käyttäessäsi sähköistä asiointia, saat verokortin tulostettua heti tilaushetkellä. Mikäli taas tilaat sen muuta kautta ja odotat sen saapumista postitse, kestää uuden verokortin saamisessa huomattavasti kauemmin.

Voiko muutosverokortin tilata monta kertaa vuodessa?

Vastaus oheiseen kysymykseen on yksinkertainen, kyllä voi. Vuosi on pitkä aika ja sen kuluessa elämäntilanteessa ja tulotasossa voi tapahtua paljon, siksi muutosverokortin tilaus onnistuukin aina tarvittaessa eli mitään tiettyä rajaa tilauksille vuosittain ei ole.

Huomionarvoista on kuitenkin se, että verokortin muuttuessa onkin tärkeä huomioida seuraavien palkanmaksujen läheisyys. Muutokset verokortissa muuttavat toki aina palkanlaskentaa ja lähellä maksupäivää tapahtuvat muutokset saattavat aiheuttaa kiiretilanteita tai epäselvyyksiä oikean verokortin käytöstä.

Muutosverokortin toimittaminen?

Tarvitseeko verovelvollisen eli muutosverokortin tilaajan toimittaa uusi verokortti palkanmaksajalle? Vastaus kysymykseen riippuu siitä, minkälainen palkanlaskennan järjestelmä on käytössä ja mikä on yhteinen toimintamalli ollut aiemmin.

Mikäli työnantajalla on käytössä sähköiset palkanlaskennan järjestelmät, jotka on kytketty verohallinon VeroAPI rajapintaan, niin järjestelmä hakee aina palkanmaksun yhteydessä ajantasaiset verokortin tiedot suoraan verohallinnon järjestelmistä. Jos taas käytössä ei ole sähköisiä palveluita, niin tällöin verokortti tulee toimittaa palkanmaksajalle ajoissa, jotta verokortin tiedot ehtivät seuraavaan palkanmaksuun oikein.

Muutosverokortti etuutta varten

Entä miten tilata verokortti etuutta varten?

Etuuksiin luetaan esimerkiksi peruspäiväraha ja ansiosidonnainen päiväraha sekä erilaiset lapsiperheiden arkeen kuuluvat tuet (äitiysraha, vanhempainraha tai kotihoidontuki) sekä monet muut vastaavat tukimuodot.

Näitä varten verokortin tilaukseen on hyvät käytännön ohjeet, jotka menevät tiivistettynä näin:

  • Kirjaudu omaveroon
  • Valitse sieltä Verokortit ja ennakkovero.
  • Valitse painike Tilaa uusi verokortti.
  • Valitse lyhyt hakemus
  • Täytä uudet tai muuttuneet tiedot hakemuksen edetessä
  • Valitse lähetä ja verokortti toimitetaan pyytämälläsi tavalla
  • Huomaathan, että verokortti on aina saatavissa myös omaverosta. Tarkat ohjeet verokortin löytämiseen omaverosta löydät täältä.

Linkki tarkkoihin ohjeisiin muutosverokortin tilaamiseen etuuksiin löydät täältä

Lisätietoa verokortista

Lisätietoa verokortista löydät oheiselta sivultamme: Verokortti