Tällä sivulla tutustumme tarkemmin termiin maksuhäiriömerkintä ja syvennymme tarkemmin merkinnän syntymiseen, säilymiseen ja poistumiseen. Lisäksi tutustumme yleisimpiin maksuhäiriömerkintöihin, niiden lyhenteisiin sekä syntyyn.
Mikä on maksuhäiriömerkintä?
Tutustutaan ensin termiin maksuhäiriömerkintä ja käydään läpi mitä se itseasiassa tarkoittaa. Kyseessä on siis yhteisnimitys monelle hyvin erilaiselle maksukyvyttömyyteen liittyvään merkinnälle, jotka aiheutuvat velallisen luottotietoihin esimerkiksi velkojan käynnistämien perintätoimien aikana. On myös maksuhäiriömerkintöjä, jotka voivat syntyä velallisen itsensä käynnistämistä toimista.
Miten maksuhäiriömerkintä syntyy
Kuten jo äskeisessä kappaleessa kerroimme, niin maksuhäiriömerkintöjä on paljon erilaisia. Tämän vuoksi toki niitä myös syntyy hyvin erilaisissa vaiheissa. Maksuhäiriömerkintöjen taustalla on kuitenkin aina yksi yhteinen tekijä, joka on siis velallisen maksukyvyttömyys. Merkintä voi koskea vain yhtä yksittäistä maksamatonta velkaa tai sitten kyseessä voi olla esimerkiksi velkajärjestelyn alkamisen merkintä.
Iso osa maksuhäiriömerkinnöistä on aiheutunut perinnän edetessä vapaaehtoisesta perinnästä oikeudelliseen perintään, jonka myötä velkojan asiamiehenä toimiva perintätoimisto on hakenut velkomustuomion ja edistänyt perinnän ulosottoon TAI sitten velkoja on hoitanut oikeudellisen perinnän vaiheen itse.
Miten saada maksuhäiriömerkintä pois?
Kuten edellä esimerkein esitimme, niin maksuhäiriömerkintöjä on paljon erilaisia ja myös niiden kestoajat voivat vaihdella merkinnän / kulloisenkin menettelyn vuoksi.
Yksittäisen yksilöityyn maksamattomaan saatavaan liittyvien merkintöjen osalta helpoin tapa merkinnän poistamiseen on hoitaa velka pois velkojalle, jonka jälkeen joko velkoja TAI itse velallinen voi välittää tiedon maksusuorituksesta.
Merkinnät poistuvat myös merkinnän tyypin perusteella tietyn ajan kuluessa ja tätä merkinnän poistumisaikaa kannattaa kysyä aina vaikka suoraan rekisterinpitäjältä. Ilmoitukseen kannattaa liittää tarkemmat tunnistetiedot maksusta, joiksi luetaan ainakin seuraavat tiedot:
- Osapuolten tunnistetiedot (nimet ja esimerkiksi y-tunnus)
- Kyseiseen maksuhäiriömerkintään liittyvät tunnistetiedot (esimerkiksi käräjäoikeuden päätöksen asianumero)
- Maksusuorituksen tarkat tiedot (summa, maksupäivä jne)
Lisätietoa maksuhäiriöiden poistosta löytyy myös täältä.
Erilaiset maksuhäiriömerkinnät
Kuten sivulla on käynyt ilmi, niin erilaisia maksuhäiriömerkintöjä on paljon erilaisia. Luottotietoja tarkistaessa tulee yleensä luottotietopalveluissa vastaan erilaisia lyhenteitä, jotka kuvastavat kyseistä merkintää. Ohjeita luottotietojen tarkistamiseen löydät mm. täältä ja yritysten osalta voi hakea tietoja täältä.
Olemme koonneet alapuolelle yleisimpiä maksuhäiriömerkintöjä selityksineen ja lyhenteineen:
- OSP Osamaksusopimukseen yms. liittyvä maksuhäiriö
- YVK Yksipuolinen tuomio velkomusasiassa
- UMV Ulosotossa todettu este
- UMS Suppeassa ulosotossa todettu este
- UM Tilittämätön ALV- tai muu verot
- UMP Pitkäkestoinen ulosotto
- ATR Trattaprotesti
- AST Trattaprotesti (ei julkaistava)
- KHI Velallisen konkurssihakemus
- KHV Velkojan konkurssihakemus
- KKV Konkurssiin asettaminen
- FHI Velallisen jättämä saneeraushakemus
- FVK Väliaikainen toimenpidekielto
- FSA Saneerausmenettelyn aloittamispäätös
- FOV Saneerausohjelman vahvistaminen
- HAK Velkajärjestelyhakemus
- HAP Velkajärjestelyn aloittamispäätös
- HVP Velkajärjestelyn maksuohjelman vahvistaminen
- MOP Osakepääoma menetetty
- EP Poistettu ennakkoperintärekisteristä (EPR)
- LTK Liiketoimintakielto
Kaikki merkit selityksineen löytyvät muun muassa täältä.
Maksuhäiriömerkinnän vaikutuksia
Maksuhäiriömerkinnällä voi olla yllättäviäkin vaikutuksia ja siksi aina kannattaa pyrkiä neuvottelemaan velkojan kanssa avoimen velan maksusta välttääkseen merkinnän syntyminen.
Käytännön tasolla merkintä voi vaikeuttaa esimerkiksi seuraavissa arjen tilanteissa:
- Uusien sopimusten teon vaikeutuminen (esimerkiksi vuokrasopimus, puhelinliittymä)
- Lainan saaminen voi vaikeutua huomattavasti tai pahimmassa tapauksessa estyä kokonaan
- Osamaksusopimuksen tekeminen vaikeutuu
- Luottokortin saaminen / käyttöoikeus voi vaikeutua
- Tietynlaisten työtehtävien saanti voi vaikeutua
Asiakkaan maksuhäiriömerkintä
Miten sitten kannattaa toimia tilanteessa, jossa huomaat luottotietojen tarkistuksen yhteydessä uudella asiakkaallasi olevan maksuhäiriömerkinnän tai vaihtoehtoisesti nykyisen luotolla maksavan asiakkaasi saaneen luottohäiriömerkinnän?
Näitä tilanteita varten kannattaa jo etukäteen muodostaa oma yrityksen sisäinen luottopolitiikka, jotta kaikki organisaation sisällä noudattavat samaa toimintamallia.
Välttääksesi oman luottoriskin kasvamisen on syytä miettiä tarkkaan, kuinka kyseisen nykyisen asiakkaan laskutus / maksaminen jatkossa toteutetaan. Jos taas kyseessä on uusi asiakas, niin maksutavat on hyvä sopia maksuhäiriötilanteen vaatimalla tavalla.