Tällä sivulla tutustumme tarkemmin yhdistyksiin käyden läpi muun muassa niiden perustamista, kirjanpitoa, tilinpäätöksiä kuin yhdistyksen purkamistakin.

Mikäli etsit tietoa tai apua yhdistyksen kirjanpitoon liittyviin asioihin, etkä löytänyt sitä sivultamme niin, otathan yhteyttä? Autamme mielellämme myös yhdistyksiä näissä asioissa ja kerrommekin mielellämme lisää itsestämme ja palveluistamme.

Voit ottaa meihin suoraan yhteyttä lähestymällä tiimiämme tai sitten voit jättää yhteydenottopyynnön alla olevalla lomakkeella, niin otamme sinuun pikaisesti yhteyttä.

Mikä on yhdistys?

Tarkastellaan aluksi mikä yhdistyksen määritelmä ja mistä on kyse yhdistyksestä puhuttaessa? Yhdistys on siis yksinkertaistaen organisaatio, joka on perustettu luonnollisten henkilöiden tai yhteisöjen toimesta toteuttaakseen yhteistä tarkoitusta.

Yhdistykset voivat olla niin rekisteröityjä, rekisteröimättömiä tai kuin erikseen laissa määriteltyjä toimijoita.

Yhdistyslaki

Yhdistyksien toimintaan ja säännöksiin pureudutaan tarkemmin erillisessä yhdistyslaissa, joka löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Yhdistyslaissa käsitellään muun muassa perustamiseen, jäsenyyteen, päätöksentekoon kuin vaikkapa yhdistyksen purkamiseen liittyviä säännöksiä.

Yhdistyksen perustaminen

Yhdistyksen perustaminen tapahtuu hyvin samoilla tavoilla kuin erilaisten yritysten perustaminenkin.

Yleisesti ottaen kaikki lähtee liikkeelle erillisestä perustamisilmoituksesta, joka lähetetään patentti – ja rekisterihallitukselle.

Perustaminen tapahtuu lähtökohtaisesti sähköisiä asiointikanavia pitkin, joka on edullisin ja nopein tapa. Mikäli sähköinen asiointi ei ole mahdollista, niin myös perustaminen onnistuu myös fyysisiä paperilomakkeita käyttämällä.

• Lisätietoa sähköisestä perustamisesta löytyy täältä.
  • Lisätietoa paperilomakkeella tehtävästä perustamisesta löytyy täältä.

Mikäli kaipaat apua yhdistyksen perustamisessa, niin autamme mielellämme myös näissä asioissa.

Ota vain yhteyttä tiimiimme TAI jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella, niin kerromme mielellämme lisää!

Yhdistyksen purkaminen

Entä miten yhdistyksen purkaminen tapahtuu? Tiivistäen purkaminen tapahtuu yhdistyksen sääntöjen mukaisesti kokouksella / kokouksilla, jossa sovitaan käytännön toimista esimerkiksi varojen osalta. Purkamista edeltää aina myös erillinen loppuselvitys, jossa erikseen nimitetyt tahot eli selvitysmies TAI selvitysmiehet hoitavat vaadittavat selvitykset.

Selvitysten jälkeen purkamisilmoitus toimitetaan erikseen vielä yhdistysrekisteriin.

Yhdistyksen kirjanpito

Meiltä tiedustellaan usein vastausta kysymykseen siitä, onko yhdistyksen huolehdittava kirjanpidosta? Vastaus kysymykseen on hyvin yksiselitteinen eli yhdistys on aina kirjanpitovelvollinen ja tarkemmin ottaen yhdistyksen tulee huolehtia kahdenkertaisesta kirjanpidosta.

Autamme mielellämme kirjanpitoasioiden hoidossa, joten ota vain yhteyttä tiimiimme TAI jätä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella, niin kerromme mielellämme lisää!

Yhdistysrekisteri

Seuraavaksi tutustumme termiin yhdistysrekisteri. Mistä on siis kyse yhdistysrekisteristä puhuttaessa? Yhdistysrekisteri on lyhyesti avattuna julkinen rekisteri suomalaisista yhdistyksistä, jota PRH (Patentti – ja rekisterihallitus) ylläpitää.

Yhdistysrekisteri löytyy täältä.

Jätä tarjouspyyntö, niin otamme pikaisesti yhteyttä

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.