Tällä sivulla tutustumme tarkemmin yhteen maksukyvyttömyysmenettelyistä eli tarkemmin yrityssaneeraukseen. Käymme tarkemmin läpi mitä se tarkoittaa ja mitä eri vaiheita yrityssaneerauksen hakemisessa ja toimeenpanon vaiheessa on.

Mikäli kaipaat apua oman yrityssaneerauksen tai asiakkaasi yrityssaneerauksen osalta, niin autamme mielellämme näihin liittyvissä kysymyksissä kirjanpidon palveluiden yhteydessä. Ota siis rohkeasti yhteyttä tiimiimme joko suoraan yhteystietojemme kautta tai sitten jättämällä yhteydenottopyyntö alla olevalla lomakkeella.

Mitä yrityssaneeraus tarkoittaa?

Yrityksen elinkaaren aikana voi tulla vastaan monenlaisia vaiheita ja toisinaan yrityksen maksukyky saattaa merkittävästi heiketä. Tällöin on hyvin todennäköistä, että yritys joutuu turvautumaan maksukyvyttömyysmenettelyihin. Vaihtoehtoisia menettelyjä ovat yrityssaneeraus sekä konkurssi, joista tutustumme tällä sivulla siis tarkemmin yrityssaneeraukseen.

Yrityssaneerauksen tavoite on lyhyesti sanoen elvyttää maksuongelmissa olevan liiketoimintakelpoisen yrityksen tilanne vahvistamalla erityinen maksuohjelma velkojen maksuun mahdollisen akordin (toisin sanoen velkojen leikkaus) ja tätä kautta välttää konkurssimenettely. Yrityssaneerauksen edut näkyvät myös velkojille mahdollisuutena saada saatavat velalliselta paremmalla todennäköisyydellä kuin konkurssin kautta.

Kaikki yritykset eivät voi kuitenkaan päästä yrityssaneeraukseen vaan menettelyyn liittyy omat ehdot, joihin tutustumme tarkemmin tällä sivulla seuraavissa kappaleissa.

Yrityssaneerauksen vaiheet

Yrityssaneerauksessa on useita eri vaiheita ja koko menettely kestää useita vuosia.

Vaiheet voi jakaa esimerkiksi kolmeen isompaan vaiheeseen, jotka ovat seuraavat:

  1. Hakemus ja hakemuksen käsittelyaika
  2. Yrityssaneerausmenettelyn aika
  3. Vahvistetun maksuohjelman toteutusaika

Käymme tällä sivulla tarkemmin läpi edellä mainittujen vaiheiden tarkempia kuvauksia sivun muiden kappaleiden alla.

Yrityssaneeraushakemus

Kuten edellisessä kappaleessa kuvasimme, niin yrityssaneerauksen ensimmäinen vaihe alkaa yrityssaneeraushakemuksen lähettämisellä toimivaltaiseen oman kotipaikan käräjäoikeuteen.

Hakemus ei voi olla vapaamuotoinen vaan siinä tulee olla lain mukaiset selvitykset ja dokumentit. Tiivistettynä hakemuksella on pystyttävä esittämään, että saneerausprosessiin haettava yritys on elinvoimainen eli toisin sanoen se saadaan kannattavaksi saneerausmenettelyn avulla.

Liitteinä on oltava esimerkiksi tarkemmat tiedot ja kuvaukset velkaantumisen takana, suunnitelma kannattavuuden parantamiseksi sekä koko yrityksen jatkosuunnitelma. Lisäksi taloudellisten raporttien lisäksi on hyvä toimittaa tilintarkastajan lausunto, joka on tietyissä tilanteissa jopa pakollinen liite.

Yrityssaneerauksen esteet

Kuten aiemmin kirjoitimme, niin kaikki hakemukset eivät pääty puoltavaan päätökseen, joka johtuu siis yrityssaneerausten esteistä. Tällaisia esteitä tai toisaalta prosessin aikana mahdollisesti esiin tulevia keskeyttämisperusteita ovat esimerkiksi seuraavat seikat:

  • Saneerausohjelma ei uskottavasti pystyisi korjaamaan yrityksen maksukykyä
  • Velallisen maksukyvyttömyyden vuoksi on hyvin todennäköistä, että velallinen selviydy tulevista saneerausohjelman ulkopuolisista kustannuksista tai on todennäköistä, että saneerauksesta aiheutuvat kulut jäävät maksamatta.
  • Velallisen kirjanpidossa on olennaisia puutteita
  • Velallisen toimintaan epäillään liittyvän rikollista toimintaa

Yrityssaneerauksen selvittäjä

Samalla kun toimivaltainen käräjäoikeus tekee saneerauspäätöksen, määrää se myös erillisen selvittäjän kyseiseen saneerausmenettelyyn.

Selvittäjän tärkeimmät velvollisuudet on valvoa velallisen yritystoimintaa, laatia perusteellinen selvitys velallisen tilanteesta ja tehdä maksuohjelma hyväksyttäväksi niin velkojille kuin lopulta käräjäoikeuden vahvistettavaksi.

Saneerausohjelman vahvistaminen

Lopulta selvittäjä laatii saneerausohjelman, jonka mukaisesti velallisen tulee huolehtia velkojen maksusta velkojille. Jotta saneerausohjelma on virallinen, tulee käräjäoikeuden vielä erikseen vahvistaa se.

Saneerausohjelman toteuttaminen

Saneerausohjelman vahvistamisen jälkeen saneerausmenettelyn seuraava vaihe onkin sitten vahvistetun saneerausohjelman toteuttaminen. Tässä huomionarvoista on, että lähtökohtaisesti ohjelman noudattamisesta vastaa yksin velallinen. On myös mahdollista, että ohjelman toteutumisen varmistamiseksi määrätään erillinen valvoja, joka antaa tarvittavat selvityksen velkojille ohjelman päätyttyä.

Velkojan näkökulmasta ohjelman toteuttaminen tarkoittaa sitä, että aiemmin velalliselle toimitetut laskut ja maksuohjeet päivittyvät maksuohjelman mukaisilla maksuohjeilla ja maksuaikatauluilla. Maksuohjelma voi kestää useita vuosia (tavallisesti 5-8 vuotta), joten velkoja joutuu odottamaan ohjelman mukaisia maksuja useita vuosia. Lisäksi on hyvä huomioida, että ohjelman päätyttyä velkojat harvoin saavat kaikkia alkuperäisiä avoimia saataviaan täysimääräisenä.

Yrityssaneeraus lisäsuoritusvelvollisuus

On myös mahdollista, että velallisen liiketoiminnan ja maksuvelvollisuuden kehittyessä maksuohjelmassa erikseen määritellyt lisämaksuvelvollisuudet aktivoituvat ja velallisen tulee suorittaa velkojille ohjelman mukaisten suoritusten lisäksi ylimääräisiä velan lyhennyksiä. Näistä ehdoista sovitaan aina yksityiskohtaisesti varsinaisessa vahvistetussa saneerauksen maksuohjelmassa.

Yrityssaneerauslaki

Jos mietit, että mikä laki määrittää menettelytavat ja yrityssaneeraukseen liittyvät määräykset niin vastauksena on niin yrityssaneerauslaki eli viralliselta nimeltään ”Laki yrityksen saneerauksesta”.

Laissa määritetään esimerkiksi tarkasti vaatimukset / edellytykset saneerausmenettelyn käynnistämiseksi sekä esimerkiksi saneerauksen selvittäjän rooli ja paljon muuta.

Lakiin voi tutustua tarkemmin täältä.

 

Tutustu myös

Jätä yhteydenottopyyntö tässä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.